מי לטייס בגיל 3- ניבוי התנהגויות וקיבעון בעזרת האינטרנט של הדברים

מי לטייס בגיל 3- ניבוי התנהגויות וקיבעון בעזרת האינטרנט של הדברים

אנדרי וסנדרה הוריהם של בן התקינו במיטתו כבר ביום היוולדו מוניטור לניתור הרגלי השינה שלו ומניעה של מוות בעריסה. המכשיר כולל סנסורים שונים והמידע המנותח ומעובד בענן. להוריו של בן יש גישה למידע ולהמלצות שונות, כגון שינויים בתזונה ובסדר יומו של בן, בכדי לשפר את אורך חייו והתפתחותו.

לאחר כמה חודשים בן קיבל צעצועי התפתחות חכמים, צעצועים אשר מדרבנים את בן לבצע פעולות מוטוריות ומחשבתיות שונות, ותוך כדי מנתחים את התפתחותו הקוגניטיבית והמוטורית ועוקבים אחר קצב התקדמותו. המערכת מקנה להוריו של בן סט של המלצות כגון צעצועים נוספים שיחזקו אצל בן פעולות בהן המערכת מעריכה כי בן צריך להתחזק ולהשתפר. הוריו של בן כמובן דואגים מאד להתפתחותו התקינה והם מבקשים עבורו את הטוב ביותר. אביו של בן רכש צעצוע נוסף עליו קיבל המלצה מהמערכת. כעבור כמה שבועות הוריו של בן קיבלו התראה באפליקציית המובייל של המשחק כי ישנו חשש שבנם יסבול מבעיות של חוסר ריכוז בעתיד. האפליקציה ממליצה להוריו של בן להיוועץ עם מומחה ובמקביל מציגה להוריו רשימה של כמה מומחים בקרבת מקום מגוריהם. הוריו של בן הדואגים לשלומו ולהתפתחותו פנו למומחה הכלול בביטוח הרפואי שברשותם, האחרון אבחן את ילדם אך לא מצא כל בעיה מיוחדת והמליץ להם לקבוע פגישה נוספת לעוד כשנה. הוריו של בן הספיקו לשכוח ממה שארע ובן גדל והתפתח יפה. לאחר כמה שנים בן הגיע לגיל של גן ממסדי אך כאשר הוריו קיבלו את מסמכי הרישום הם הופתעו לגלות כי הוא אינו הולך לגן עם כל חבריו והוא מופנה לגן לחינוך מיוחד.

הסיפור הזה אולי נשמע מופרך אך אם כל הטוב שבא עם האינטרנט של הדברים אנו צריכים להכיר בצדדים הנוספים של טכנולוגיה זו. האינטרנט של הדברים הוא דבר נפלא אך אם זאת לא תמיד אנו מודעים היכן נמצא המידע ולמי הוא נגיש. אנו לא קוראים את האותיות הקטנות ולא מודעים מה החברות עושות עם המידע שנאגר. בכדי להבין את הסיכונים של האינטרנט של הדברים צריך להבין כיצד מערכות אלו עובדות. האינטרנט של הדברים ומכשור לביש מורכב מכמה רבדים. הרובד ראשון היא החומרה, זה יכול להיות משחק או צמיד שאנו עונדים על היד שעוקב אחר הרגלי השינה והתנועה שלנו. אותה חומרה שולחת לענן את המידע מכלל המשתמשים במוצר ויוצרת מאגר מידע גדול (big data). בענן מתבצע ניתוח של המידע על ידי הצלבות מול משתמשים אחרים ומעקב אחר שינויי ההתנהגות בין המשתשמים. המידע מנותח על ידי אלגוריתמים ולמידת מכונה (Machine Learning) . לאחר ניתוח המידע ה״מכונה״ שולחת חלק מן המידע לטלפון הסלולארי או למחשב שלכם פלט של המלצות, רעיונות לשיפור ומזכה אתכם בנקודות על ״עבודתכם״.

רוב החברות המשווקות מוצרי טכנולוגיה לבישה או מוצרים המבוססים על האינטרנט של הדברים לא עוצרות כאן והן ומשתמשות בו בכדי לתכנן וליצור מוצרים ומודלים עסקיים נוספים שיהווה מנוע צמיחה לחברה. בנוסף חלקן סוחרות במידע שנאסף מכלל המשתמשים. כאן בעצם נמצא הכסף הגדול. המידע שנאסף יכול להימכר למפרסמים, לבעלי עניין, למחקר, לגורמים ממסדיים או ממשלתיים. כדוגמה ניקח מקרר המחובר לאינטרנט של הדברים. המקרר יכול להקל עלינו בעריכת קניות וברגע שמוצר מסוים

אולי הוא אוטומטית יזמין אותו שזה נפלא. אך אותו מקרר מודע להרגלי התזונה שלנו, באיזו שעה אנו אוכלים ומה אנו אוכלים, מי מבני הבית אוכל מה, כמה אנו אוכלים ואיזה קצב על ידי חישוב מדדים של המוצר בזמן הוצאתו מהמקרר אל מול החזרתו וכד׳. תארו לעצמכם שהמידע הזה נמכר לחברות הביטוח וחס וחלילה חליתם בסוכרת או במחלה אחרת וחברת הביטוח תפסול מכם את כספי הביטוח שלכם כי הרגלי התזונה שלכם היו לקויים.

נחזור רגע לבן והצעצועים המחוברים לאינטרנט. האנליטיקות שבוצעו על בן יכלו לחזות בצורה שגויה את עתידו במערכת החינוך וליצור קיבעון מחשבתי לגבי המסגרת המתאימה לו ובעתיד אפילו להשפיע על העסקתו במקום כזה או אחר. היום נאסף עלינו מידע רב דרך הרשתות החברתיות, הרגלי שימוש בסלולארי, נתוני מיקום ועוד, אך עם המכשור הלביש והאינטרנט של הדברים נאסף מידע כאילו אנו מחוברים למכונת אמת 24 שעות ביממה גם בזמן השינה. המידע הזה יכול לשרטט את העתיד שלנו וליצור לגבנו תבניות שלא יהיה ניתן לצאת מהן.

כיום מאד נפוץ בעולם האפליקציות להפיץ גרסאות שונות של אותה אפליקציה לקבוצות שונות (A B Testing) וכך ליצור קבוצות מיקוד מהן ניתן ללמוד היכן התוכנה הניבה יותר רווחים או אילו יכולות יש לשפר בתוכנה. את אותו תהליך ניתן לבצע עם משחקים המחוברים לאינטרנט של הדברים, בעיר אחת הצעצוע יתפקד בצורה אחת ובעיר אחרת בצורה אחרת, במילים אחרות הילדים שלכם הופכים לשפני ניסוי על ידי בעלי המוצר. נכון כי הדבר כבר קיים בכל משחק סלולאר או מחשב בו ילדנו משחקים, אך עצם העובדה שיש לניסוי אלמנט פיזי זה הרבה יותר חזק. אותה שליטה מרחוק על המשחק זמינה גם לגורמים זדוניים תארו לכם עיר שלמה שבה הלגו החכם פתאום נהפך לקשה יותר להרכבה ומסובך יותר, וילדים בעיר שלמה יכולים להיות מתוסכלים.


כהורים אנו חייבים להיות מודעים לכך שטכנולוגיות חדשות מתפתחות בקצב מהיר יותר מתהליכי רגולציה. מפתחים של מוצרי צריכה פעמים רבות רוצים להוציא לשוק את מוצריהם כמה שיותר מהר, בכדי לקבל יתרון יחסי אל מול המתחרים ולתפוס נתחים גדולים מן השוק הפוטנציאלי. זאת על חשבון חוסר דגש על פרטיות כחלק מהליך הפיתוח ואפיון המוצר (security and privacy by design). ובמידה וכן נעשה הליך כזה לרוב הוא מתבצע על ידי המפתח עצמו ללא שמעורב בהליך איש מתחום הרגולציה, דבר הפוגע לבסוף בפרטיותם של משתמשי הקצה וחושף מידע רגיש לגורמים שונים שחלקם עשויים להיות זדוניים.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *